Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Wednesday, January 12, 2011

Sediakan Payung sebelum hujan?

Sekarang aku bukan gila nak beli barang tapi aku gila nak beli Insurans... bule??

Ini gara2 baca few blog yang menceritakan pasal insurance. Aku??? nan ado insurance. Bagi aku kalau sakit untung la semua cover. Tapi kalau tak sakit??? Lebur je duit tu.

Tapi sejak umur dah meningkat ni aku dok pk. Kalau aku sakit, macammana? Takkan nak susahkan suami dengan family plakkan? Sbb aku terkena time waktu bersalin dulu. Buta2 walaupun sepital kerajaan kena oooo RM 1000+++ ha! Bayangkan.

Dah la baru2 kawinkan? Mana nak datang duit semua. So aku search internet. Dan aku dapat tahu pasal prudential yang banyak sangat sediakan product. Yang aku berkenan adalah PruChild. Tapi sayang itu hanya tuk anak sahaja. Aku mana ada anakkan? Anak tekak adalah. Bagus jugak sbb dia beri pelindungan pada baby. Sampai la anak ko besar.

Tapi aku tak layak. Than aku try baca plak Pru early start/pru best start. Pun cover tuk anak.

Actually aku bukan la nak claim insurance sangat. Mcm org kata nak ambik untung lakkan? Macam doa harap benda tak elok plak berlaku. Tapi ini adalah pelindungan tuk anak kita jugak. Kalau aku mati, sekurang2nya anak aku adalah duit. Tak la menyusahkan sesiapa. (Ini akibat tengok filem melayu banyak sangat hahaha). Sok aku mati, Zamani kawin lain, bini dia garang hasut dia buang anak aku macamaman?? dah terbuang anak aku. Sob sob sob.

So setelah mendengar pendedahan mengenai polici insurance ini, agent aku suggest ambik PRULADY. Cover tuk kandungan dan diri sendiri. Eh pru lady cover eh kalau ko di berhentikan kerja atau cerai atau kematian suami. Kalau boleh minta la jauh yang last tukan?

Macam aku cakap semua ni hanya pelindungan. Aku ambik idoklah aku doa benda yang bukan2. Mcm apa jadi kat aku dulu mengajar la. Than pru lady cover penyakit2 perempuan juga, dan tak silap ada jugak saving.

Bukan mahal pun aku ambik yang plan 25k... sebulan pun RM 50. Ok perkan? Ko invest kat someting. Aku ni kalau la ada extra income mmg aku ambik tinggi sikit. Kui kui kui. Mcm yang insurance yang insurance baby dari dalam rahim hingga besar, aku rasa mmg berbaloi sangat. Sbb itu sekali dengan simpanan tuk pendidikan dan pembesaran anak. yer la korg kalau tak berdisplin ko ingat ko boleh ke nak menabung? Silap2 ko pecahkan tabungkan. Contoh terbaik adalah aku Hahaha. So benda tak nampak ni senang sikitkan. Insya Allah kalau ada rezeki aku ada anak, mmg aku paksa Zamani ambik plan tu. Kui kui kui. Tuk insurans pru lady dan pru link yang aku nak ambik ni, mmg aku pakai duit sendiri ok! Sbb aku tak pernah nampak duit aku! Tah ilang ke mana. Cis! Tu yang aku geram tu. So sok kalau aku sakit tak la abang Zamani pening kepala. See baik tak saya? Baik tak??????????????????????

Kang esok anak dah sekolah pun tak payah ko bising2 duit nan ado la apa la. Semua dah sediakan? See sekali lagi baik tak aku pikir benda2 ni semua... wakak (tak ada benda nak pikir so pikir ni la)

Insya Allah aku nak suruh Zamani ambik jugak insurance. Walaupun company dia cober dia dengan aku tapi tah, tak syok la. Tu sekadar pelindungan kesihatan. Tapi kewangan /simpanan?? Kena pk jugak. Aku tengok Rayyan, Aisyah, Aliya masuk kuar sepital aku gigit jari je dok pikir kalau aku esok?

Semua mak nak yang terbaik tuk anakkan? Walaupun ada sepital kerajaan tapi tahu je la layanan diorg mcmamankan? aku oklah boleh la masuk sepital kerajaan sbb aku garang. Ko cari pasal time aku sakit ko leh tengok la aku naik darah. Tapi kalau bebudak ni, ko sanggup? Nurse2 marah tinggi suara? Oh tidak! Chewahhh aku veranggan lagi.

So korang... plan for future la. Chewah aku yang last tak plan lagi lagi mau riak yer? Bukan la vangga tahap kembang idung ni sbb berjaya jugak pk pasal masa depan keluarga walaupun korang lagi advance dr akukan? Tak la korang layan je aku eh. Gi la cari agent prudential yang berdekatan. Agen insurance lain aku tak tahu. Tapi bila dah berkeluarga ni, objective kita pada keluarga la yer tak? kalau ekau kaya tak pa la jugak. Kerja opis tanggung semua. Tapi macam akau ni nan ado. So kena la plan lebih awal tuk cegah. Insya Allah semoga aku dan keluargaku di beri kesihatan yang berpanjangan hendaknya. Aminnn

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails