Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Saturday, November 3, 2012

Gajet

Zaman sekarang ni kalau tak ada smartphone, kalau tak ada gajet, you can consider ketinggalan zaman, yer ke? Skrg semuanya di hujung jari je. Ko tak perlu nak ke luar dari rumah pun tuk mengetahui apa yang berlaku di luar sana. Betul tak?

Kalau phone aku kena bar, aku dengan zamani mmg tak boleh nak duduk diam. Hahaha. Serta merta pergi bayo. Ekceli aku malas jugak nak beli gajet2 ni. Aku paling selesa dengan Bold 4 aku sekarang ni. Walaupun banyak handphone anroid di pasaran, tah la aku mmg minat dengan qwerty key board. Blackberry mmg bagus tuk email. Nak update blog pun senang sebenarnya. Tapi short story jer la. Klu nak cerita berat2 mmg kena bukak laptop.

My laptop tah berapa tahun aku tak gune. Haizzzz. Klu sesekali nak update cerita best pakai pc opis jerk. Tp klu kat opis pun kerja aku dah melambak. Tak sempat nak update apa2.

Sometime bit frust jugak. Sbb aku menulis since 2007. Start menulis gune frienster jer. Aku ingat lagi first time frendster keluar application tuk blog. Seronok la, lagi2 bila tengok ada respond. Than aku tukar to multiply. Funtion multiply mcm frienster tp khas tuk blog. So ko bole kenal org2 yg menulis blog sama. Until aku jumpa blogspot. Semua aku tulis kat situ. Personally aku mmg seorg yg tak banyak cakap, muke aku in reality mmg payah la nak senyum. Hahaha...kawan pun tak ramai sebenarnya. Tapi aku suke menulis.

So raya tahun ni, aku balik singapore. Than tengok anak2 sepupu aku semua ada ipad, galaxy tab, iphone. Bukan la nak bersaing dr segi kewangan Benda tu pun hak milih mak bapak diorg. Tp aku notice budak2 sekarang pemikiran diorg sgt cepat. Kita yg tua ni pun terkial-kial nak belajar. Ofcoz setiap benda ada keburukan. Kita cerita pasal kebaikan dulu. The main reason aku nak ada ipad sbb amani iman. Sian budak kecik ni ketinggalan dgn budak sebaya dia. Bila ada unsur education terus pasang niat nak beli. Ofcoz as parent janganlah ikut selera sendiri. DownloAd Oppa-ganam video kasi tunjuk anak,harus lakan... Mcm aku, tiap2 malam lepas amani tido, aku akan cari apps yg dia bole belajar. Aku bukan cik gu... So nak mengajar kena ada skill. Tak perlu la nak dload game terlalu banyak tuk budak2 ni. Itu yg mengakibatkan unsur khayal. Which diorg akan mengadap game 24/7. Makan ke mana, minum ke mana. Kita cakap pun diorg buat dengar tak dengar je. Yg syok! Selagi bateri tak habis selagi tu la mengadap.

Well permulaan/ perkenalan ipad pada amani iman pun mula2 agak sukar. Sbb dia kecik lagi ingat tak tahu apa-apa, rupanya dia dah tahu tengok vedio2 clip kanak2. Lagu2 mcm twinkle2, baba black ship, old macdonal. Lagu habis je mula dia suruh kita ulang balik. Its not gud sbb risau mata diorg rosak. Kang tak pasal dia kena pakai spek. Ibu dgn abak dia dah la rabun, lagi la sekarang dia dah lasak. Kalau dalam kereta mmg tak reti duduk diam. Jadi bukak ipad mmg dia senyap je la sampai la sampai tempat destinasi nak di tuju. Sblm ada ipad, pakai iphone zamani, sudahnya bateri selalu habis, call pun susah la nak dpt.

Amani pulak alhamdulilla tak pandai nak berebut dengan org. Mungkin belum masanya lagi. Bila tengok budak2 lain tengok kartun kat iphone,tab or ipad, sian aku tengok dia. Budakkk biasalah, ada yang kedekut mmg bawak lari mana2. Yang amani iman pun terkenkang2 la mengejar sepupu2 dia nak tengok sama apa diorg tengok. Esh jadi mak yang sensitip ni susah. Tapi buat apa ko kerja kalau kau tak mampu bagi anak kau benda yang dia nak? Ekceli mak dia pun nak. Wakakak.

Zamani tanya aku jugak, perlu ke ipad tu? Terdiam jugak. Satu keperluan atau hanya keinginan? Ermmm kalau kena gaya jadi satu keperluan la. Hahaha nak punya pasal. Tapi sorry eh aku bukan jenis isteri yang merengek dengan somi suruh beli. Sbb aku berkerja. Yang nak aku,kan? Tapi keizian tu penting yer. Walaupun duit kau tp izin tu penting. Berkat sikit. Tapi kalau suami yang beli tuk hadiahkan isteri, than apa yang ko boleh atau nak cakap,kan? Kebas aje la without berkata apa2 berserta senyum seminggu sampai ke telinga.

Zamani dia tak heran sangat, janji anak dia diam sudah, but aku tak rasa itu bagus. So parents! Kena tetapkan bila masa anak boleh main gajet2 ni. Amani kalau tak dapat apa dia nak, dia mula bebai, tapi as parents kita kena kuatkan ati kita. Diam! Buat tak tahu je. Penat berhenti la. Bila dia berhenti melalak, baru la kita bagi. Itu pun with limit.

Itu tuk anak2... Tuk aku yang kaki facebook, twitter, intagram, blog, mmg amat bergune la. Hahaha. Oklah phone blackberry dan ada one gajet for leisure. Tak perlu nak bukak dan bawak laptop kehulu ke hilir,kan? Sebelum time tido pun boleh 'jenguk' dunia luar. Sometime tengok katalog handphone latest hati teringin tp tak kot sbb i prefer blackberry lagi. Heheh. Kalau my blackbery ni rosak, erm mmg cari benda yang sama jugak la... Bila BB 5 or 4B nak keluar? Hahaha ni istilah aku... Tak ada maknanya sbb tak dengar pun ura2 pengeluaran new blackberry. Tapi mmg betul aku buat kerja tau. Malam pun balas email, rajinkan aku? Hahaha....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails