Ok macammana nak cerita yer.
kan aku dah bagitahu tahu korang, tahap aku kerja sekarang di garisan sangat stress. Kadang2 kalau dah start mengadap kerja mmg susah la nak berhenti. Tahu2 je eh dah nak balik? aku juga mention collection kat tempat kerja aku sangat sangat la di utamakan. So ko tak stress ke kalau ko on the way to opis bos dah BBM tanya payment ini itu...Customer dia ni macam mana, customer dia tu macammana. Stress ko tahu! Dah macam kerja kat company Ah long bukit beruntung!
So atas kesilapan teknikal. Assistant aku ni TERHANTAR statement of account dekat customer. Biasalah bagi yang tak tahu apa itu statement of account, benda ni macam outstanding atau hutang la yang customer korang hutang. Macam statement credit card macam tu. Aku tak boleh nak salahkan assistant aku tu sbb mmg kena hantar benda alah tu. As long in our systemkan hantar je la...
Aku kesian dia kena marah teruk2 dengan marketing/sales person.
Sales person ni macam free lance la. So dia akan ambik commision dari sales dia buat. So ceritanya begini, dia charge customer dia RM 100 and company aku charge RM 80 (contoh) so dia akan bayar yang RM 80 tu la... tapi sbb kita pi hantar statement to customer yang RM 80, tentulah customer dia bising. Kenapa diorg bayar extra!
So tanpa tahu apa-apa dia ( mamat sales ni) maki la kami semua. Sampai branch manager pun kena tempias.
Aku dah terangkan ini bukan salah kita. In the first place kenapa pulak tak boleh nak hantar statement tukan? Kalau ko yang mark up tak ada kena mengena dengan kita apa! dia tetap cakap salah kami tak bagitahu dia sblm hantar. Hei!!! customer bukan ko punya tau... melambak2 customer ni. Not talking one or two customer. We talking 100 customer here! And ada pulak masa aku nak belek 4-5 customer ko???
Ok ekceli i dont want to make isu ni besar bapak gajah. So as head of account! aku rasa aku kena bertanggungjawab. Sian assistant account kena marah dengan 3 org ko tahu! mamat tu call aku tak dapat, so diorg pas kat kawan aku ni. Nasib baik la dia lelaki, jati hati sikit. Merah muke dia tahan geram. Kalau aku sure meleleh2 air mata... hahah tetiba! macammana? kena jentik dan banjir ni?
Branch manager aku, operation manager aku suruh aku minta maaf dengan dia. What???! Like i said aku bukan buat benda yang salah. Bukan aku, we all tak buat benda yang salah. Charges ko bill pun aku tak tahu. Dah appear dlm system aku hantar je la. Ini yang aku tak faham. Bila tang charges je semua bising kat account department. Siapa yang bagi rate? siapa yang kita charges? Siapa yang mark up semua? Ada customer siap maki2 kata account department apa ni charges pun tak tahu. Halooo ini logistics bai! Bukan bas intra kota. 10 tahun tambang naik sekali.
Stress!!! SubahAllah... terima kasih atas ujian ni...
Than aku rasa tak sedap oklah sent email la... sbb kata operation guy aku. Mamat ni marah sampai hempas2 pintu. Muke masam. Habis maki semua org. I was like... apa ko ni? siap ugut tak nak bagi customer lagi... eh! Oklah branch manager aku dengan operation aku ni mmg gelabah la, sbb business kat johor nun mmg harapkan sales mamat ni. Tapikan, kalau ko cakap kat boss aku tu... aku rasa dia tak kisah sangat. Tapi oklah bagi muke kat kawan2 opis aku... if you telling me you need him sbb dia punya sales bagus ok... lower dowm my ego... so start email this guy.
Mmg aku tak berani nak call mamat ni after dah semua cakap dia mengamukkan. Hahaha... kang akak resign lak... *Mata ke atas*
Bos akak mengamuk pun akak tahan telinga je. lepas tu banjir!!!! Tapi tak pa la, boss aku bagi aku makan... so terima la je lakan...
Ok... aku tak nak CC bos aku... sbb??? Tah eh. Bukan takut. I always can told him kita buat benda yang betul hantar Statement je... bukan ada note cakap tak boleh sent the customer semua. Kan?
Time type email tu, menyumpah2 aku dalam hati... hahah tak iklas minta maaf. Just sake of budak2 opis je. Kira kak long kawasan la ni... wakakak... sekali tu dia balas????
Nampak 'andy' uhhhh dia add abang long kami daaa....
Bukan takut but aku rasa sakit hati. Ko nak besarkan benda yang kecik tau. Ok mungkin aku tak rasa KESAN atas perbuatan aku or kawan aku tu. Sbb aku tak rasa apa dia rasa. So u doing that because apa eh? Kata operation aku, yer lah dia kira cstomer kita jugak... tapi tak yah la buang masa. I know my bos... yup my bos benda2 kecik ni dia malas nak peningkan kepala... kalau profit sales ko RM 20k mmg bulats la mata dia pandang benda2 macam ni . Mmg ko kena. Silap2 8 jam dalam bilik dia dengar dia bersyarah
Until now aku tunggu jugak bos aku reply on this matter. Sbb bila dia menyalak macam anjing menyalak kat bukit ni, aku rasa no point. Sbb bos aku kalau argue dengan sales2 person ni yang konon eksen diorg bagi business kat kami or kalau org2 minta hutang ni, ayat biasa dia.......
"My entertainment PER NITE is more than what you get for us." Itu untuk sales2 person aku.
Kalau supplier or vendor chase dia terus (kes bengang la aku tak nak buat payment on certain matter)
"My entertainment PER NITE is more than what i owe you"
Ni maknanya. Dia belanja minum/makan semalam pun lebih banyak dari hutang atau income yang org2 ni bagi... ok of cos la ayat tu mmg nak tunjukkan pada mereka yang bising la macam diorg bagus. Apa dia cakap tu betul. Kadang2 dia belanja staff ke atau belanja kawan2, aku sendiri tahu satu malam dia habis RM 5000 - RM 6000 semalam je tau! So kalau ko bawak sales yang untung sebulan banyak tu, ada dia heran? Tak der....
Tapi itu ayat nak selamat dia la...
Kalau aku tak dapat collect walaupun RM 1000 mula la dia maki sebakulkan? Adat la tu... kan?
Sbb tu aku jadi stress selalu... moody sometime kalau balik rumah. Yang buat aku rasa kesian kawan opis aku ni yang satu department. Kesian tengok dia kena marah. Dah la dia jenis tak melawan. Diam je...
CidaZam bercerita lagi
1 comment:
Cida.. memang kan... org akaun ni selalu kena mcm tu, kalau silap...... sikit akaun.. sikit2 akaun.. saya pun sama mcm cida.. rasa nak tukar je jawatan tu.. huhu... part hujung bulan.. hujung tahun... tak dapat nak cuti panjang2... sabar je lah cida..
Post a Comment