Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Tuesday, May 21, 2013

Kes anak derhaka

Salam...

Jiwa kacau dengan kes pelakon baru Afiq tu... tengok tak Melodi? Wahhh siapa kau nak kuar statement "ibu jenis apakah tu! yang sanggup buat anak sendiri macam ni?"

Aku dengan Zamani mmg bengang la... nasib baik la bukan adik aku... kalau tak mmg kena tampo dengan kasut terus. Berani sungguh. Walaupun ibu tu seorg jahat sekali pun, ko sebagai anak jaga tertib dan adap. Yang best kenyataan perempuan tu...

"siapa dia (ibu Afiq) nak panggil saya perempuan Sundal... mak bapak saya sendiri tak panggil saya mcm tu"

Mana ada mak atau bapak nak panggil anak sendiri dengan panggilan perempuan sundal. Ini masalah family mamat ni, tak yah la ko nak masuk campur. Ko belum pun kawin dengan mamat ni, but you make sooooo much noise... and jadi batu api... lempang laju2 baru tahu. Kalau ada masalah, biar la mak ko yang buat statement. Ko dok diam2... lets your mom or your dad defense you.

Takat air mata korang tu, simpan laaa... air mata mak tu lebih berharga. Org akan cakap, aku tak tahu cerita sebenar. Kalau aku tahu sekali pun, aku tetap akan cakap ibu tetap ibu. Buruk mana pun perangai mak tu, jangan lupa dia pernah lahir dan besarkan kamu. Mak cik dia pun masuk campur siap buat statement duit yang nak besarkan Afiq tu duit abang dia. Habis? dont tell me not even one cent mak dia tak pernah contribute. Seorg mak akan sanggup buat apa sahaja tuk anak. Aku tak percaya walau benci mana seorg mak, dia takkan sanggup tengok anak dia dalam kesusahan.

Sedar dan bangun la... kalau cari perempuan sebagai seorg isteri, ko tak payah cari org yang suke mencucuk2 ni kasi family berpecah belah. Kalau perempuan tu baik, dia takkan lagakan lagi. Diam sudah la... rugi ke berdiam? Biarkan diaorg 'menyalak' if mereka rasa meluahkan kat media sosial ni dapat beri kepuasan pada mereka. Aku pun tak faham kenapa nak kena tulis everything kat media sosial ni... mungkin mereka rasa puas pihak luar sana memihak pada mereka mugkin? so mcm  'anjing' la tengah menyalak, jangan di kacau. Lagi ko kacau lagi la naik gila. So stop. As friend/gurl friend, if he need your advice, just jadi natural. Jangan nak jadi batu api sangat. Muke cun jangan biar otak kat lutut. Tengah syok bercinta mmg la cakap apa pun ikut. Esok Allah bagi habuan, time tu nak merangkak cari mak.

Aku cakap bukan la aku perfect. Darah muda, i understand. Me also like that satu ketika dulu. Pantang kena 'cucuk' nak naik hangin. But lepas kawin, than ada anak, apa nak buat pikir dulu. Pikir effect pada diri sendiri, pada suami dan pada anak. Seorg ibu tu, kena faham, dia concern dan bertindak melindungi anak, walaupun anak tu da besar dan berkeluarga. Tentu dia tak nak anak dia bercampur dengan org yang tak elok. Ibu mana yang suke anak berkawan dengan org yang jahat? Kalau seorg ibu tu jahat sekali pun, aku yakin dia tak nak anak dia berkawan dengan org yang tak tentu arah ni. Betul tak?

So apa motip ko nak lawan mak ko kat media? Tell kakak now! Mak hang suruh hang balik je. Hang pukul canang macam2... tunjuk msg mak hang bagai...nak tunjukkan apa?

Ni pagi ni terbaca msg ni kat status Dr Prof Muhaya

'Semoga semua anak anak memberi sedikit bantuan walau rm10 kepada ibu bapa untuk keberkatan rezeki. Jika rezeki susah lihat bagaiamana kita membalas jasa ibu bapa. Salah satu Amalan paling baik ialah berbuat baik pada ibu bapa. Cuba lihat orang yang bahagia membahagiakan tentunya amat taat pada ibu bapa. Bagi yang banyak masaalah lihat cara bertutur pada ibu bapa dan bantuan yg diberi dan berapa kali menghubungi ibu bapa. Para suami jangan terbuai dengan keluarga hingga lupa ibu yang tua'
Tuk peringatan diri sendiri  jugak... isteri pun jangan la bising sangat bila suami menjalankan kewajipan dia. Syurga dia masih lagi di bawah kaki ibu dia. Kalau dia (suami) di redahi, kita (isteri) akan mendapat keredhaan... yer ini nasihat BERAS MATI saya Che ta..... thanks, kalau setan mula mencucuk, ingat ni... segalanya untuk Allah... insya Allah segala akan di permudahkan.

Panjang pulak bercerita ye... hahaha... kita ada anak. So kalau bole benda2 ni aku tak nak mempengaruhi sesiapa dalam keluarga aku. Ibu ke ayah ke, ingat! salah mana pun mereka, kita tak ada hak mempersoalkan apa yang mereka buat. TAK ADA HAK ok! Apa yang kita bole buat, diam dan jangan ikut langkah mereka kalau kita rasa mereka bersalah. Itu sahaja...

Ok itu aje... kalau ai salah cakap sorry eh... bukan nak aibkan sesiapa... since berlakunya contoh depan mata. Kita ambik iktibar. Sori ai terlebih emosi... uhuk!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails