Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Monday, July 18, 2011

kindda sweet

Ok... aku tak kenal family ni. Tapi aku nak ceritakan kat korang. Sbb me and Zamani pun tumpang excited dengan family ni.

Jumaat lepas, teringin nak makan kat Secret Resepi. So tengah makan, tetiba tertarik nak tengok family ni. Diorg tiga beranak. Order 3 slice kek. Pastu setiap kek tu ada lilin... aku terus suruh zamani tengok. Bukan kami je tengok tapi semua org dalam kedai tu tengok...sbb diorg sendiri mcm have fun dengan occasion yang diorg anjurkan ni.

Sweetnya family ni!

Diorg sambut Birthday budak tu, atau mak dia. Aku tak tahu tapi nanyi lagu birthday. Diorg buat mcm diorg bertiga je dalam kedai tu. Walaupun ramai org dah tengok2. Tapi boleh nampak the litter gurl happy sangat2. Dia pun tepuk2 tangan dan sesi gambar pun diorg tak malu ok... tak ada la kaber2. Memula mak dia ambik dengan anak... than gambar anak sorg. Tukar plak bapak ambik dengan anak. Last2 panggil org ambik gambar mereka tiga beranak.


Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Gambar di atas aku ambik lepas diorg dah bergambar. Dah bertiup lilin bagai... So mata aku mmg tak lepas dari pandang mereka bertiga... small family tapi happy. Itu yang semua nak.

So aku bagitahu Zamani. Sweet la family ni.

Zamani pun setuju. To him birthday tak perlu la besar. Sbb budak sekecik tu yang dia tahu sambut birthday ada kek. Dengan siapa di sambut dia tak kisah. Mostly la. Aku suke tengok budak ni. Kalau aku jadi mak dia, aku pun happy la! Dia posing siap cium mak dia. Cium bapak dia. Dan aku rasa umur dia baru 4-5 tahun kot.

Ekceli terpulanglakan... macam aku sendiri. Aku pun nak sambut besar2. Gila apa! Ko beranakkan dia, setahun dah berlalu tentu sahaja la ko nak sambut kegembiraan tu... tahun lepas aku meneran bagai nak rak ok! Tahun lepas perut aku kena kelar... so sukati aku la nak sambut macammana. Kan? As a mother aku pun rasa mcm tu. In fact kalau boleh aku nak sambut kelahiran/kematian Aryssa every Nov. Walaupun aku sedih dua tahun lepas but, aku kena ingat yang aku lepaskan seseorg di syurga dan dia akan bawak kami sekeluarga di sana Insya Allah. Kalau kita lupakan dia di sini, apa reason dia nak ingat kita kat sana nanti. Ok ni apa yang aku rasa ye. Mmg ada org leh lupa dan anggap hidup perlu di teruskan. Tapi tah... kita bukan meratapi, tp mengigati. Dua benda yang beza yer.

Aku sering ingatkan Zamani. Walaupun kita tak jaga. Tapi dia amanah Allah. Walaupun Aryssa sok ada 10 adik! (Chewahhhh abang Zamani sedia je la... wakakk veranggan!) insya Allah aku takkan lupakan hari sejarah tu. Walaupun aku tahu di akhir nanti/satu hari nanti aku akan lupakan dia tapi aku harap aku tak lupa sedekah Al-fatiha dan Yassin je buat dia. Insya Allah aku tak lupa semua tu.

INI LA AKU... SUKE NAK FEELING2 CERITA SEDIHKAN?!!

Balik pada cerita!

And mcm Zamani lak dia berpendapat anak2 ni nak buat birthday parti bila dia usia 4-5 tahun ke atas. Sbb by the time dia lagi hargai benda2 tu. Ingat dan gumbira di hari jadi diorg. Atau korang leh kata yang bapak2 ni simpan buget! Wakaka...

Tapi! sejak tahun lepaskan. Aku suke cara kakak aku menyambut kelahiran anak-anak dia. Ekceli menyedarkan la. Sbb dia menyambut harijadi anak dia kat umah anak2 yatim. Yer la kata dia dari kita bagi makan anak2 kawan2, jiran2 yang kaya2. Kenapa tak kita kongsi dengan mereka yang tak pernah rasa gumbira. And menyedarkan aku. Insya Allah kalau Allah izinkan aku nak buat cara kakak aku tu. Sweet. sbb last year aku hantar mee hun kat umah anak2 yatim yang dia kenalkan. Hati aku sedih. Aku tak malu nangis kat depan anak2 yatim tu. Syadu ok...sebak jugak dada tengok diorg terima bungkusan2 mee hun dan goodies beg yang aku bagi tuk diorg. Biasalah anak2 kecik yang tak ada dosa ni, apa je diaorg tahukan?

Tapi tah... may be ini adalah khimah Allah turunkan ujian buat aku dan suami. Kalau tak lupa diri. Seeing me yang boros mmg best la kalau nak berhabis duit ni. Tapi dari apa yang Kakak aku tu nasihatkan. Ini melatih anak2 supaya sentiasa bersyukur dan melihat ada org yang lagi susah dari mereka. Sbb budak2 sekarang terlalu senang. Kita pun tak ada masakan nak layan dan ajar mereka. Hanya cara ini, bagi mereka bergaul dengan kawan yang lagi susah dari mereka, Insya Allah mengajar budak2 ni kenal erti syukur.

Wallah Hu Alam...

Susah nak jadi mak ayah. Mungkin mengandung, beranak itu senang. Menjaga aku pasti lagi susah. Amanah Allah ni kalau kita bawa salah, kita kena pikul sampai mati. Itu yang pastikan?

Apa pun... sudah ke laut... hahaha... chow!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails