Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Friday, October 5, 2012

Demam setahun

Lately amani iman sangat la cengeng. Budak yang selalu ok ok now tak bole kena sikit.

Ibu gi toilet nangis

Ibu ambik susu nangis

Ibu mengadap hanpon pun nangis.

Kalau marah dia dah tentu2 la melalak. Sedih mcm kena pukul. Nenek cerita abak dia yang sabar pun ilang sabar. Mandi pun ko nak nangis. Bengang bila abak angkat dia tak puas mandi lagi. Macam buat peel nak dapat adik. Hua hua hua... Dah tak yah spekulasi. Kalau nak ada adik dan ini perangainya, aku pitam....

So selalu la kena marah. Org cakap dia tak faham bahasa dan kecik lagi. Tapi aku rasa ini la time dia tahu apa salah dan apa yang betul. Lagi la dia duduk dengan nenek and atuk. And aku tahu she is spoil kid esok kalau mak ayah dia tak tegah.

Amani iman pulak cepat sangat belajar. And of coz age dia, dia tak dapat nak bezakan. Aku syak dia banyak belajar sejak raya hari tu. banyak sepupu sepapat kumpulkan? Before this dia ok je. Suke wat hal sendiri. Sekarang ko cakap 'NO' kau boleh tengok dia banting2 diri. Dia takkisah terantik ke apa. So far dia belum rasa sakit sbb setiap kali dia mengamuk, me or her dad sure bagi apa dia nak or sambut sebelum dia terantuk ke apa. Tak adanya aku or zamani nak bg dia rasa yang terantuk tu sakit. So esok2 tahu la berhenti mengamuk. Ermmm not yet.

Ni da tukar tektik lak. Kalau sentap rebah badan meniarap or more sujud. Aduhhh. Dah tak bole nangis dia buat macam tu plak.

But that one better la. Kalau gi beli barang dia dah pandai nak mintak. Ko bagi dia satu pek kopi pun tak pa. Dah bosan dia buang la dari stroller or troli tu. macam abak dia ada share kat situ!

Jap setahun tak demam. Tapi a week after that demam. Kena plak semalam aku balik kerja sakit kepala. Dia plak melalak2 tak tahu apa sbb. Dengan marah angkat dia masuk balik so ibu dan anak tido. Amani senang je, ko tutup lampu lelap la dia. So aku pun tido sekejap.

Bangun nak mandi and solat tetiba badan dia panas. Dia mengigil. Dan dan menangis. Nak bagi makan ubat pub azab! Muntah terus. Habis baju aku. Tak pa la. Kesian aku rasa. Dia terus menangis. Ekceli kalau dia demam kitaorg bawak gi umah mak mertua aku je. So aku jaga dia pun mak mertua aku pantau sama. Demam budak ni jangan ko buat main. Biar la org nak kata aku ni menantu or anak tak gune, anak sakit pos sana sini. Sok kalau anak tu ada apa2 sendiri menyesal.

Tapi sebab semalam pun dah malam. And cukup rasanya tunjuk ajar mak mertua selama ni,so try handle my own baby. Cranky sesangat. Haha habis abak dengan ibu demam pun bole tahan anak ikut la. So aku compress badan dia dengan tuala basah. Dia tak selesa sebab sejukkan. Badan dah bau masam kena muntah. Dengan aku sekali. Baru perasan amani iman tak ada stokin!!! Pakai stokin raya yang renda2 tu buat tido.

Malam dia tak bole tido. Aku yang tak bole tido sebenarnya. Kejap2 bangun check temp badan dia. Sampai abang zamani ko terjaga2 sama. Semalam tah berapa kali aku jaga basuh tuala. Yang lawaknya subuh si amani bangun korek lubang hidung aku. Hahaha. Pastu senyum. Sekali badan bahang ko! Gelabah aku sbb dia patut makan unat pukul 5 pagi. So kecoh bangun ambik ubat. Amani iman drama dia bila makan ubat mmg tip top. Pecah gegendang telinga. Baru nampak aku pegang botol ubat dia dah melalak. Kasi minum, nahhhhhh muntah!

Sudahnya satu katil kena muntah dia. Padahal nak bagi dia makan ubat tu, aku alas tikar getah, aku alas tuala tapi kena jugak cadar, kena jugak aku. Panas betul muntah mak cik ni. Macam mana? Ubat tak masuk lagi dah keluar balik. Nangis dekat 15 min. Dapat pujuk bila bagi thermometer buat main. Aku cucuk kat telinga aku, warna hijau. So cucuk telinga dia,warna merah. Dah sudah dia syok plak nak main doktor2. Dekat 10 minit dia buat kat telinga aku, telinga zamani. Tak bole jadi. Kasi ubat 1.5 lagi. Tadi yang 2.5 pun dia kasi keluar. Melalak lagi! Pening kepala sbb tak tidokan. Dah makan ubat nak tunggu lagi dia berhenti nangis. Ha terpaksa bukak video mickey mouse. Punyalah leceh. Tukar baju dia. Pastu aku mandi sbb badan dah kena muntah dia. Tukar cadar pagi2 buta. Pastu dia tak nak tido. Tepuk2 lelap kejap. Mak bapak nya sambung tido. Lepas tu terjaga bila dia bangun duduk, ambik cermin mata abak dia dia pakaikan aku. Tercucuk tepi mata, langsung terrjaga.... Geram dengan abang zamani sbb tak jaga barang sendiri sampai anak ambik bawak main. Nasib baik mata aku, kalau mata dia??? Terus terjaga.

Itu kisah malam tadi. Sure bos aku bising sbb banyak sangat cuti. Tapi apa nak buatkan bukan suke2. Aku ada meeting dengan sales manager. Tapi postpone to monday.

Dia sempat cakap ' ko buat bodo je uruskan anak ko dulu. Sok anak ko apa2 susah je'

Betul jugak. Apa pun now she ok already. Panas pun kurang. Tido since 12 pm til now tak bangun lagi. Hahah. Ok nak solat jap. Later kejutkan dia. Lama tido pun tak bole kang malam jadi burung hantu. Itukan best friend amani iman??? Hehehe

Gambar dia gi jap on monday ari tu

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails