Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Friday, November 13, 2015

Ragam anak2


Kata orang la kan... mendidik anak biar bersederhana. Tp ramai yg berpendapat biar kita ajar anak erti kesusahan dari pada kita mewahkan diorg. Takut2 akan jadi anak ku sazali plak. Tapi kalau kita berkerja apa salahnya. Kita kerja pun untuk siapakan? Cume penuhi apa anak nak terlampau2 sangat pun menjadi kesalahan juga. Takut bila kita jatuh diorg tak dpt apa diorg nak jadi masalah pada kita.

Macam aku dan adik2 plak terus terang mmg tak di manjakan dengan barang. Sbb ayah je kerja sorg. Mmg ayah takkan layan permintaan2 mengarut. Nak barbie ke. Nak princess ke... mmg tak. Ibu tak kerja tp kalau anak2 nak sesuatu dia usahakan jugak. *lap air mata*

So aku dpt rasa sedikit kemewahan dr mak cik aku. Adik bongsu ibu. Tp bukan minta je dpt. Mak cu mmg time tu dah berkerja dan dia banyak penuhi keinginan anak2 buah. Tp kena tunjuk result. Hehehe so berlumba2 la time exam. Bila ada 'A' je dah cukup tunjuk tuk dpt habuan. That how i learn to get something i want.

Sampai sekarang. Kerja tuk dpt apa aku nak. Walaupun ada somi tp dia bukan mesin atm. Nak minta. Asal minta je dpt. Sbb aku mmg tak reti nak minta minta. Beza kalau duit sendiri.

Bulan lepas i get my salary as part time. So berapa la sangat. Full amount pun half of full salary. Org cakap sekadar lepas komitment bulanan dah cukup. Bila bawak amani jalan2. Dia tetiba masuk toy r us. Mmg selalunya kita elak2 masuk kedai tu. Menyesal plak time ada duit kita halang2. Time cukup2 ni baru la nak benarkan. Macam masuk dunia khayalan dia mencari barang baru. Dlm hati kalau takat ko beli barang bawah rm 50 dah alhamdulillah. Sekali pusing2 dia berkenan satu mainan. Yg aku rasa tak berbaloi la nak beli.

Tp amani menangis bila aku tarik dia ke tempat lain. Dia lari balik ke tempat tu. Sedih plak. Dengan muke tak bersalah dia tu. Tak beli takut plk dia sedih. U know la being rejected sedih macammana. Tengok balik mainan tu, sumpah aku mmg rasa bazir. Mainan yg ajar bebudak shopping je. Hahaha



Amani punya excited....

Aku tak nak amani rasa terasing. Anak2 seusia dia mmg banyak keinginan. Lagi2 sekolah. Tengok kawan ada dia pun mesti nak. Lagi pun apa yg amani nak ni bukan kartun ke apa. Aku pun pelik. Mana dia belajar?? Mesti dr sekolah.

Satu lagi apa yg aku belajar dr fidah. Dia tu berwang. Hahah so aku belajar sesuatu dr dia. Awalnya aku tak agree cara dia manjakan anak dia. Tell me apa yg rayyan tu tak ada? All he got. Kalau rayyan impress mak dia tu je, pujuk sikit je da dpt apa dia nak. Mmg aku tak sokong. Barang mainan dia hari2 kot dpt. Tp bila rayyan dah usia 6 tahun. Dia tak heran mainan. So g umah org pun tak la jakun. Tp below 6 yes! Nampak mainan macam apa je. And aku rasa rayyan dah lalui zaman kanak2 yg di mana he get what he want until dia pun rasa cukup. Now dia sendiri beralih pada benda2 education. He like arts. Books... you see?

Perkara yang menakutkan aku ialah bila anak aku g umah org main sampai mainan org rosak. Oh seram. Benda murah leh ganti. Mahal? Aku suruh zamani jual bulu kaki dia. Hahaha

Ada jugak budak yg pasif. Kesian sangat. Kawan2, sepupu main dia one side tengok. Di ajar tuk jangan pegang barang org tp dia sendiri tak dpt. Macammana tu? Kita ajar anak kita jangan pegang barang org. Tp bersyarat la kita kena sediakan dia mainan supaya dia tak kacau org punya.

I dont know its work or not. Tp pengalaman diri sendiri. Aku sering jeles dengan kawan2 yg ada macam2 kat sekolah. Tp aku di ajar juga untuk tak sentuh barang org. Tp aku syukur aku ada cozen yg sayang aku as sister sbb dia anak bongsu. So what ever mainan yg dia beli always get extra dan untungnya saya.

So bila org cakap aku manjakan anak. Aku tak kisah sbb aku dah laluinya. Sedih. Kita nak tp tak tahu macammana nak dptkan. Time aku ayah jr kerja dah tu mmg mainan2 ni dia tak layan. Ibu tak kerja. So aku bayangkan amani dan ammar. Ibu abak kerja. But apa aku nak tak dpt.

Ok mungkin cara kita membesar adalah berlainan. Setiap mak ayah ada point sendiri. Tp me and zamani syukur sbb kita membesar dlm situasi sama. Hahaha nak sesuatu tak dpt. Kah kah kah. So bila dah kawin ada anak we dont want our kids rasa apa kita rasa. So far amani tak la meminta2. Itu syukur la. Sbb dia ada minat obses barang yg dia suke je.





Kecik2 tu RM 29.90

Apa kebenda tu nak oii... nasib baik point toy r us ada 300 point. Rebate RM 10 hahahah so RM 19.90

Memula dia ambik mainan tu yg harge RM 60 ok. Kose mak.

Ada gak cakap nasib baik x ada anak perempuan. Yer la perempuankan banyak nak pakai duit shopping bagai. Hehehe... oii anak lelaki ko jangan duga. Mainan anak perempuan ko bole dpt bawah RM 50. Anak jantan mainan ratus oiii... kalau gila robot botak kepala kau!

Aku doa ammar jangan la gitu. Sblm tu baik mak simpan duiy banyak2. Beli setahun sekali je. Hahaha.

posted from Bloggeroid

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails