Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Friday, August 20, 2010

Saya kagum dengan dia....

Ok bulan pose ni, agak lemau sikitkan nak masak... lagi2 la org macam aku ni... kira bulan pose ni la rajin sikit (sikit je pung) nak masak sbb keciwa nak perhabiskan duit kat Bazar nunnnn... rasanya bukan aku je rasa benda tu... rupanya ramai kengkawan lain pun sama oooo...

Cik yayang la bagi link ni kat aku... dia kata kalau nak try masak, blog ni ada resepi2 yang aku boleh try... terus jatuh chinta...ayat sempoi... dan yang pasti aku teruja dengan ini perempuan... mungkin korang kata dia minat masak...aku suke baca blog yang berkisahkan keluarga ni... i mean walaupun korang nak kata live diorg fake sbb bahagia sentiasa.... haruslakan... takkan nak cerita dalam kelambu lak... so benda baik kita ambik apa salahnya...


Ni aku letak sebagai motivasi diri... bukan tuk aku tapi tuk sesiapa yang ambik benda ni as positip... sila lupakan matlamat hidup yang anda banga2kan..."Aku ada Degree, aku ada Master, mak apak aku hantar aku belajar bukan tuk jadi kuli tuk suami" Ini bukan cerita kuli ke apa...apa korang rasa satu hari nanti kalau anak korang dah sekolah bual dengan kawan cakap "Mak saya tak pernah masak... kalau dia masak bukan sedap pun?" Sedih tak dengar statement tu? Atau suami puji masakan org lain? "Yang... kawan i si Lina tu masak... perhh sedapnya Yang...." Tak ko bakar umah Lina tu dengan laki ko? Salah siapa? Itu hal masak... sama jugak dengan urusan lain... basuh baju, kemas umah... yer dalam umahtangga tu mmg la kena saling bantu membantu... tapi bukan bererti lepas tangan...

Aku pun baru kawin... pemikiran aku dulu pun mcm tu la... tapi pemikiran tu berubah bila baca blog2 kawan2 ni... yang baik kita ikut yang tak baik janganlah ikutkan? So macam ni... bila aku baca aku yang berkobar2... hahah layannnn
___________________________________________________________________

Dari blog :- http://inaachik.blogspot.com/

ramai duk tanya aku...soklan yg kesatunya:~

"sempat ker balik keje nak masak?"

jawapan:
sempat ajer... nak ngan xnak jer... bak kata remaja purba: 'nak seribu daya... taknak seribu dalih' ha, camtu lah lebey kurang... hehehee...

k, mmg sempat... sampai umah dlm kul 5, campak handbag atas sofa, tukar baju kat ruang tamu, pakai seksi2, terus start masak. tp aku masak lambat... sebab msk sambil tgk TV. kul 7.15 tu kdg2 masih hegeh2 nak hidang... mana masa nak amik gambar lagi kan... tapi so far stakat ni mmg sempat lah... ader la skali dua terbabas... masa azan baru hegeh2 nak snap pikces. kih3... achik fhm sgt ngan keje part time bini dia tu berbuka lah dulu ngan kurma yusuf taiyobb...


cam NOK ERYN, aku suka siang n bersihkan binatang siap2 dlm esbok. nk blk tu rendam air jap terus leh masak...


bawang dua beradik (si putih & si merah) tu pon aku kupas siap2...

x sempat masak banyak... aku masak sikit... so, mmg xder istilah x sempat. kecuali aku malas... sempat pon aku wak2 x sempat... hehheee...
soklan keduanya:~

"rajin erk ko masak?"
kalo nak ckp rajin tu xderla sangat... so, sementara ader saki baki perasaan rajin tu aku usahakanlah masak... lagipon lubang tekak aku ni kerek bulan puasa ni... x layan sgt lauk2 kat PaRam ni... percaya x, dh masuk hari ke 10 puasa ni aku x jejak kaki ke PaRam lagi... tapi kalo MALAS dah berjaya takluki jiwa raga aku ni... xtaula apa gayanya... x berasap jugak dapur tu kot.
tapi satu perkara yg buat aku kuatkan semangat untuk masak adlah... perasaan TAMAK! sebab ustaz cakap kalo kite sediakan juadah berbuka untuk orang lain... kite akan dpt pahala puasa sehari org tu... so kesimpulannya aku tamak nak pahala puasa achik sekali! puasa sehari... dapat reward lagi sehari! x kira untung ker tu?! berbaloi baloiiiiiiiiiiiiiiiiiii... :)
soklan ketiganya:
"x penat ker wei?"
giler x penat ngkoooooooo... aku pon keje cam kowrang gak. penat tu mmg aderla... tapi aku ader suami yg ringan tulang... lps msk n hidang segala... aku cuci tangan kat sink jer... xtvt mengemas dapur sampai berkilat balik tu adlah tugasan achik. pinggan aku mkn sebijik pon achik x bagi basuh. achik suh basuh tangan n lepak dpn TV. *senyummmmmmmmm...
dan kepenatan tu jugak hilang bila laki aku x pernah jemu puji sedap tiap kali makan. padahal dah brape kali aku ulang tayang lauk sama... hu3... tipula kalo pompuan x suka dipuji... lagi2 ngan laki sendiri... so, kpd kaum suami, reti2 la puji masakan isteri ko walopon kengkadang rase masin cam lori garam karam dlm masakan tu. hahahhahaaa... alah, puji modalkan air liur jer pown tp besar maknanya kpd sang isteri... yer x pompuan2 sekalian???

moral of story:~ memasak tu xtvt bermoral... selain leh tambahkan pahala di bulan puasa... boleh tambahkan lemak brg sekilo dua lagi... pokok pangkal akarnya... nak suruh tepuk dada karang belahak plak... senang2... tepuk montot gebu dan rase getarnya sendiri... terpulang pada diri sendiri... kalo berdua, nak jimat beli kedai (btol, sbenarnya beli kedai lg jimat). tapi kalo nak mkn sedap, kebersihan terjamin, nak suami sayang lebey, nak pahala lebey, masaklah sendiri...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails