Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Thursday, May 23, 2013

Email

Salam...

Kalau opis lama, bos aku nak kita org independent, buat keputusan sendiri dan pandai bertindak mengikut logik... so semua email kena CC kat dia... hahah **fahamkan apa yang aku cube sampaikan?**

Jadi bahasa pun kenalah professional. Buku kamus sentiasa kat sisi aku... maklumlah english ku tak berapa elok sangat. Kalau YES, NO tu ok la... jadi selalu kena marah.... nama org salah eja pun dia maki kaw kaw... tangan laju macam ai ni biasalah... tengok kat blog ni sudah. Aku tahu korang selalu kompiuskan? titik ke mana, koma ke mana, tanda seru ke mana.... ada aku kisah? Blog aku bukan nak di terbitkan di dewan bahasa dan pustaka pun...

Jadi setelah 6 tahun aku di latih dengan cara macam tu, aku jadi biasa... CC kat bos2 aku... kat sini diorg cakap aku buat keputusan tuk hal2 pekerja. Ikut logic asalkan tak lari 100m dari tempat asal. Hehehe... tapi daku degil jugak nak cc bagai. Sampai bos aku cakap

"Eh tak penting jangan email.... you decide... kalau big problem yang you nak i interfear than cc to me."

Shok tak shok tak??? Erm i dont think so... kalau salah langkah ko org pertama gali kubur masuk kubur sendiri. Adoi laaa...

Ok panjang mukadimah... customer company aku bukan dari background kedai ah seng, kedai mutu punya stok tau... semua kira factory yang besar gila2.... aku ni macam biasa, ayat penuh konon professional ar... tapi diorg ni sempoi la... bahasa rojak habis...


Ok tuk jawapan yang aku jawap tu! ko tahu tak ambik 5 minit nak jawab... kang tulis english belagak lak... tapi kena professional. Chewahhhhhh.... tapi aku mmg ok je kalau jawab email dalam bahasa. Lagi senang kerja aku. Tapi masalah kalau gune bahasa melayu, sori la ejaan semua buget yang aku tulis kat belog ni ar. Tak ada der nak penuh2...

Skema tak jawapan ai macam kawan2 tu? hahahahaha.

Eh tapi ada satu insiden tau. Satu comp ni, mmg HR manager dia macam haram sikit. Melayu dan bit old (kata budak opis aku). My admin manager cakap mmg payah nak communicate dengan minah ni. Waktu aku call dia first time pun mmg macam bercakap dengan jaga singa aku rasa...email aku punya panjang, dia jawab satu...

"refer to our previous email, on guideline salary rate 2013 for foreign workers"

Sudah!! nak cari pun satu hal... minta tolong budak opis diorg semua cakap tak tahu apa-apa. Even aku call balik cakap aku org baru, bla bla bla... mmg nak uruskan company ni bit susah sbb perempuan ni jenis kejam. Hahaha... bole tak dia tolak invoice RM 50 kalau invoice kitaorg salah. Mati tercekik aku! So mesti la 80 kali aku call dia, sanggup aku call dari dia reject tak pasal tolak RM 50. Walaupun tolak duit company tapi akak tak berani nak tanggung risiko dik oiiii....

Now dah jadi kawan dengan dia... hahaha... semua org opis gelak dan terkejut, how i can get along dengan minah ni... jawapan aku dalam hati.... this woman perangai dia macam aku jugak... poyo je tunjuk garang. Kang org pijak kepala. Kalau ko pandai gurau senda mmg senang nak masuk... heheh aku agak je la. Tapi so far oklah...

My customer semua ok... HR department adalah antara department yang ramai org benci... kan? Aku pun tak suke... tapi Alhamdulilla... tak la stress. Nak kejar payment pun senang. Tak yah pening, pening....


Free Image Hosting at www.ImageShack.us







 CidaZam bercerita lagi

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails