Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Friday, July 24, 2015

Progress amani lepas Play Terapi

Cerita raya nanti-nanti la ye. Kalau sempat ada lah dalam blog ni. Tapi aku nak kongsikan perubahan amani lepas masuk play terapi ni.

Kenapa aku masukkan amani play terapi ni?

Banyak sebab sebenarnya. Tapi antara salah satu sbb, ada lah sebab aku rasa amani level confident dia sangat sangat rendah. Dia ikut mak dia sebenarnya. Hahaha... bila tengok amani, dia mengikut perangai aku. Dia banyak menyendiri. Kalau ada kawan sebaya dia pun, dia usha dari jauh je. Nak dekat mmg jauh sekali. Than aku tak tahu apa dia rasa. Aku nak sangat tahu kalau dia takut dia cakap ibu amani takut sebab XXXXXXX... amani tak nak sbb XXXXXX

Aku nak dia cakap, express apa dia rasa. Tapi amani mulut dia asik cakap tak nak.

Tak nak sbb apa?

Takut....

Amani takut apa? Diam. Selalu conversation kami terbatas sampai kat situ. Aku tak tahu dia sering cakap takut. Takut sbb apa? Sampai aku sendiri buat conclusion tau, aku plak pikir macam-macam. Mak su dera dia ke? Nenek pukul dia ke? Atuk buli dia ke? Apa yang di takut sangat, Tapi bila aku dengan zamani kat rumah dia ok. Buli plak nenek dengan atuk. So tak mungkin la kan? Ke sbb dia ada conflik dengan emotional dia. As mak yang baru, and anak sulung, aku bukan seorg yang penyabar. Bila dia nangis untuk expresi diri dia, aku jadi cepat marah. Dan aku rasa itu satu sbb amani MUNGKIN tak nak cakap. Mak terlalu garang, Tak sabar. So untuk apa aku cakap apa aku rasa.

Amani is going to 4. Tapi tell you aku tetap dan sangat risau tentang perkembangan dia. So i decide nak masukkan dia ke play terapi. At first macam biasa, dia nangis takut kena tinggal. So ni dah minggu ke 3. She happy and rasanya looking forward nak pergi kelas terapi. And alhamdulillah, lepas 3 sesi terapi, aku nampak perubahan amani.

Kalau dulu dia tak berani berkawan, tapi sekarang dia berani berkawan. Now dia bole berkawan bertegur dengan budak seusia dia. Main-main, gelak-gelak.

Kalau dulu dia pasif, takut dan tak berani melawan or defence diri dia, sekarang dia dah bole melawan. Walaupun ati aku ada sikit kerisauan, yerla takut dia buli org plakkan? Tapi aku rasa oklah. Cume aku akan pantau. Macam dulu dia redha org main mainan dia. Tapi now mainan org pun dia nak main. Hahaha so aku akan cakap dengan dia. Dia kena minta dengan cara baik dengan orang. Walaupun dia sikit degil dan keras ati, tapi for startkan.

Nak susu, nak makan, dia akan tetiba nangis. Nangis nak apa pun tak tahu. So ko sebut satu-satu tuk dia. Masak la... kalau nangis kat dapur aku tunjuk nak susu? nak air? nak apa???? Mula la mak ko hijau! Now dia dah tahu minta.

'Ibu amani nak nashi dengan black kicap!' Ko mampu cakap gitu? Bila plak kicap ada warna puteh? Ho ho ho.

Amani mmg tak bole dengan strangers. Even cik gu play school dia pun mmg lambat dia nak rapat. Anak org lain bukan main nak duduk dan nak main dengan teacher Anne. Amani dah tahun ke dua, baru2 ni la baru nak warm up dengan cik gu. Husb teacher Anne lagi la. Dia tegur amani pun dah jerit macam kena lempang. Bikin malu mak la. Anak siapa ni???



Ni kat kelas GBOB... aku agak terkejut amani ok je bila teacher uncle pegang dia. Anak austik macam amani mmg susah la ko nak pegang dia. Meronta macam apa je. Dia hanya akan ok dengan org yang dia rasa selamat. Aku dengan abak dia boleh peluk sampai dia bosan. No problem. Dia mmg suke kena peluk dengan abak dia. Tapi tengok dia ok mcm ni, tak buat perangai dah cukup baik.



Dia dengar instruction dengan baik... ko tengok gambar kat atas ni dia over. Now kat GBOB she looking forward semua jenis activiti. Kalau tak, teacher baru cakap

 'Ok children next ACTIVITY'

Dia dah lentok nangis dah....

Tak nak takut takut. Hang takut apa ni??? Maka berepisod la mana mak stress nak dengar instruction teacher. Dah anak tak dengar mak takkan buat tak tahukan? Mana stress dia ganggu tumpuan pelajar lain. How la nak???

Sama macam mak lain, aku hanya nak amani belajar mendengar arahan. Tak susahkan org dengan perangai yang kurang menyenangkan org sekeliling.

Well aku sblm ada anak, aku cepat meluat tau perangai bebudak yang macam amani. Rasa macam nak sound, mak diorg ni tak tahu ke didik anak. Allahkan adil...

Tahu ke ko didik anak than??

Kalau kita biarkan dan mengharapkan mereka belajar, i dont know. Aku mungkin akan hilang amani. Apa yang amani alami bole menyebabkan kecacatan kekal... Ya Allah minta jauh sangat. Ye la kalau kita biarkan dia sendiri, tak tunjuk ajar dia, dia sampai bebila tak belajar. Cume skrg aku tak ada masa nak latih dia toilet training.... kerja! Nenek tak sihat plak. So insya Allah amani akan masuk sekolah. Dan kat sekolah tu di ajar. Terpaksa la. Want the best for anakkan?


Yang ni plakkan... baru la dia focus nak buat kerja. Kalau kalering ke apa. Dia buat sungguh2... kalau tak nak pakai apron hijau tu pun boleh bergaduh anak-beranak ko!

Sebab tu la, selalu la bersyukur kalau anak tu boleh buat itu dan ini. Org kata membesar ikut perkembangan umur. Amani ni badan dia besar sikit. Org ingat dia 6 or 7 tahun. Pakai pampers dan tak plancar sangat cakap. Cakap english mmg ko rasa dia dari sana... hahaha

Ayat baru nak beli barang... Cakap je la 'Can i buy/ can you buy'

Ayat budak2 zaman IT

"Ibu can u subscribe apple/chocolate for amani?' 

Banyak sangat masa terluang dengan gajet. Ayat pun dah macam robot sekali sekal dengar. 

As for ammar yusuf, erm... bukan nak bezakan anak. Setiap anak uniq dan dan sama walaupun kembar ada juga beza. Ammar cepat belajar dan cepat tangkap. Amani banyaknya ikut adik. Kalau berserak kan rumah, ko jerit la macam org gila suruh amani kemas. When she said NO jangan ko paksa dia. Dia bole melekatkan diri dia kat sofa atau mana-mana. 

Ammar plak lain. Bila ko suruh dia kemas, dan tunjuk satu cara je masukkan mainan dalam kotak dia akan ikut. Ammar lambat sikit nak merangkak. Even setahun pun umur dia, dia mengesot je. Sampaila teacher amani cakap buat wheelbarrow.... buat sekali je terus si ammar merangkak. Hahah lembab betul mak ammar ni, kalau aku buat awal2, lama dah dia merangkak.

This is latihan wheelbarrow

Aku buat kat ammar dua kali lepas tu dia dah bole merangkak. Cume kelakarnya lutut sakit. Hahah bila tak selelsa kembali mengensot. Uhuhuhu....

Aku takutla ammar kecik lagi. Otot tak kuat. Tapi bila teacher anne ajar, ammar terus laju je. Ini latihan yang amat baik tuk anak pegang barang tau. 

Now ammar belajar bukak baju dan seluar. Sangat comel bersungguh2 dia cube bukak baju dia. Kalau baju berbutang, juling2 mata nak focus bukak butang. Kalau baju sarung, pandai dia tarik tangan masu kedalam dan kuarkan baju dari kepala. Teruja sat. Dulu marah amani kalau dia bukak baju. Sampai sekarang anak dara aku kalau bukak baju, mandi ke apa, tunggu org bukak kan.

Skrg tengok org puji adik, dia pun struggle nak mencube. Mana leh org puji adik saya lebih2kan?

Tapi now apa jugak ammar buat we never said NO directly. Gune pendekatan sign language yang GBOB ajar... Amani kalau marah adik over sangat. 

'No ammar! X (cross jari telunjuk kat adik) mean NO!' 

Ammar memula langar je. NO ke Yes ke, kalau aku nak, nak la! Tapi bila lama. Dia tahu. Bila sign tu je dia pikir nak buat ke tak. Hahahah.... 

Letih but its fun. Being part of your children membesar. I always remind myself and Zamani. Amani is amani, ammar is ammar. So ada yang ke empat, semua ke tiga mereka adalah berbeza. We thankfull Allah sbb bagi anak seperti amani tuk kami belajar sama macammana nak didik dia. Money wise jangan cakap la, lebih berbaloi dengan apa yang amani tunjukkan sekarang. As for ammar we all bersyukur sbb dia involve indirectly when we train and learn how to guide amani. Dalam kandungankan? So bila ibu berpikir dan buat activiti dengan kakak, so secara tak langsung baby dalam kandungan akan belajar sama. So mmg betul la kalau org cakap pendidikan awal tu dr dalam rahim ibu. Ammar very adventures type. Mata dia sharp. Kalau dia merangkak kat dapur,ko panggil dia, dia patah balik. Hahahah buat muke bengang

'Asal panggil!' heheheh

Erm anak2... 

Oklah... sampai di sini dulu...

XoXo



Smile face on the 3rd class play therapy.... walaupun bila nampak auntie anne bukak pintu, dia sempat cakap

'amani takut la ibu'

Nebes agaknya!

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
 CidaZam bercerita lagi

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails