Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Friday, February 5, 2016

My breastfeeding journey

Ok... is it melucah? Hope no la kan. Entry for mommies je yer.


I got problem with breastfeeding (bf). Almost one month masih gagal menyusukan aiman dengan betul. Dah confident senang macam ammar dulu. At least ammar walaupun sekejap. Menyusukan dia setahun pun dah kita kejayaan bg aku. And of coz la kali ni nak lebih lama lagi. Yer dak?

Time ammar mmg tak beli susu formula. So ikut celah mana pun ko kena gigih susukan dia. But aiman dah 3 bungkus susu dah tuk support dia minum.

Kenapa?

Ok since the first day latch dah salah. Gov hopkan tak leh masukkan botol susu bagai. Ok fine. Dalam keadaan mabuk sbb kesan bius i really dont care. Janji sumbat je dlm mulut aiman. Dan time tu la dia di ajar tido dengan mulut tersumbat dengan puting kita. Mcm aku cakap la time amani and ammar masalah sakit cser so nak gerak payah. Ooo kalau la amani and ammar seberat aiman, mau nangis akukan nak menampung berat pada luka. Time aiman lepas cser tak sakit cume mabuk nak ilangkan kesan bius. So tak leh nak bangun walaupun duduk. 24 hours kiranya.

Jadi hari ke dua tanpa aku sedar mmg luka la. Sbb walaupun dah habis bius, tp kita kena rehat la kan. Tp macammana nak rehat bila anak nak susu je. So sumbat!

Than luka di permukaan puting. Aiman isap terus keluar darah both side. Nasib baik time hari nak discharge. Suruh abang zamani bawak botol susu. Dah tu laki aku tukan mengikut arahan. Dah ku kata 'b' aku luka teruk, dia bawak botol susu. Susu tak beli. Kawasan tu mmg tak ada lakan jual susu formula.

So since situ la bermulanya aiman di bantu susu formula. Balik je terus urut. Air susu mmg tak bole keluar. Urat2 bengkak. Aku tak leh nak pum atau perah pun sbb kudis di permukaan menghalang air susu keluar. Bayangkan siksa. 5 hari gak la. Nurse dtg lagi la tak syok. Kena susukan anak. Jangan bagi susu formula. Habis celah mana air nak kuar??? Tak faham betul. Estrem on bf tp tengok la kondisi makkan?

My mom letak minyak gamat. The next day kudis tu terkopek... ha baru la susu kuar. Nak pum pun tak bole so tadah.

So aiman dah selesa susu formula. Buat aku risau. Bila nipple ok. Dia masih menyusu bahagian puting sahaja. Lepas tu lain lak jadinya. Puas la aku tolak sumbat nak bagi dia lekap tp end up dia tarik ke belakang and bila dia dpt area puting dia isap dengan kuat. So ko macam redha. Nak tarik mau luka terukkan???

Dah banyak kali aku cube. Infact ammar dengan aiman tak la jauh sangat.

Than silap aku sbb bg dia susu puting tirus!!! Dem sangat!



So ini la penyebab utama kot dia tak bukak mulut sebesar. Time ammar mmg start dengan botol gak. Tp jenis ni. So awal2 je ada masalah. Lepas2 tu ok.

Than cari la botol susu yg macam ni



The way tengok dia menyusu botol ni pun, dia ambik hujung. So kena tekan dan sumbat. And my nipple tak pulih2 lagi. Sebb sehari sekali aku bg dia direct and tiap kali tu la sakit.

So endup cari perunding susu ibu. Nasib baik adakan skrg ni. Klinik and hosp gov cakap je support bf, kelas pun tak ada. Mcmmana??

Kenal dengan puan syakira. Aku blm jumpa dia tp watsapp je. Dia suruh bagi luka tu sembuh.

Buat masa ni hanya gune susu badan tuk sembuhkan luka. Bila baik betul than perah susu. 3 jam sekali tuk stimulation. Sbb baby dah tak nak susu badan ni. Means secara direct bf.

Semalam nampak dah ok baik luka. Start balik direct bf jadi balik. Siap aiman nak muntah sbb aku tenyeh masukan 'miss b' dalam mulut dia. Isap dia tiga kali lelap. Pulak......



Hasil perahan kul 6 pagi and 9 pagi...

Tak banyak sbb si aiman sangat banyak minum. Sekali minum 3 to 4 onz.

Uh stress sangat. Rasa give up.

Tp pk harga susu... erm terus capai botol susu and perah. Pump pun tak leh buat masa ni. Harga susu lagi mahal dr harga minyak ok.

Terima kasih sbb banyak mommies yg support me. Bagi nasihat dan cara2 latch yg betul.



Nampaknya perlu minta puan shakira tu mai umah. Segan sebenarnya. Yer la dia tak kenakan bayaran. Nak suruh dtg umah plak. Tp anak nak makan. Apa nak malukan?
posted from Bloggeroid

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails