Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Tuesday, November 30, 2010

Nenek ku...

Tersenyum aku tengok gambar ni... i miss her so much.

Buat aku nak cerita pasal nenek ku yang garang ni... Tuhan je tahu mcm mana ketaq lutut kalau aku buat salah ibu cakap "Ibu bagi tahu nenek"

Bagi aku, aku sanggup terjun bangunan, or lari mana2 asalkan tak dapat mengadap muke nenek. Tanya la sesiapa pun... kira zaman kecik ku adalah zaman kekejaman yang sangat menakutkan. Hahaha...

Time aku kecik dulu, yang rapat dan nenek jaga aku, fida, sepupu aku Najib dan adik dia Ashiq. So Zaheeda dan adik2nya macam menumpang kasih nenek aku ni...hahah sbb nenek aku secara tak langsung jaga ZY dengan adik2nya. Me and Fida berbeza karactor. Sama juga dengan Najib dan Ashiq. Kalau tengok pun nampak Najib dan Fida adik beradik dan aku dengan Ashiq adik beradik. Of coz me and Ashiq selalu kena bantai... yer bantai yer kawan2. Siap seret masuk dlm stor lagi. Tempat yang aku selalu takut.

Kadang2 bengang jugak tau. Aku lak jenis keras ati. Aku tak ingat tapi ibu cerita. Ada satu kes di mana aku kena marah. My age 5 year kot. Aku turun blok umah nenek ikut beratur budak2 nak gi sekolah. Nasib baik jiran nenek nampak sbb dia tunggu anak dia naik bas sekolah. Dia tanya aku nak kemana? Aku bagitahu aku nak cari 'ayah'... hahaha...

Kat umah diorg tak perasan aku ilang. Nyonya tu jumpa nenek aku. Cerita... Guess what??? Bukan kena pujuk ok! kena bantai dengan rotan. Umur 5 tahun kalau sekarang mau org kesiankan aku call tali dera. Ibu? biasalah mmg lembut, nangis. Ini la cerita yang mereka ulang setiap kali mengimbas masa lalu...

Ibu cakap nenek seret aku dalam toilet. Tak ada org berani halang. Tapi nenek salah kurung aku daaa... aku mmg tak leh jumpa air..hahaha air dalam jamban ku godek2 dengan berus jamban. Org tua tu tak pueh hati sbb tak nampak keinsafan aku... apa lagi masuk kurung dalam stor. Stor yang gelap dan busuk. Aku nangis muntah2 bagai. Tak ada org leh tolong aku. Sampai sekarang kalau org bukak stor aku jadi fobia. Aku mmg tak ingat detik tu. Tapi ibu kata since aku kena kurung dlm stor tu aku mmg takut. Muntah sbb tak leh bau stor tu. Dan semua cerita insident tu. Kejam betulkan?

Tapi she really gud! kalau org lain mmg tak sudi la nak bertandang umah nenek. Tapi kami semua sayang nenek. Mmg bab tingkah laku mmg dia tegas. Tapi kalau bab makanan, cakap je nak makan apa. Semua akan rasa. Baju ke, makanan ke, kalau beli tuk satu, semua akan rasa. Sampai kami di katakan kembar 5... including Zy... cucu angkat nenek aku...wakakak... ada nenek sendiri lagi mau dtg bertengek umah nenek akukan?

Make me smile...

Tapi nenek dah berubah. Mungkin faktor usia kot. Dulu larat la nak seret cucu. Ni kalau cucu masuk setahun je dia mana larat nak angkat kan? Tapi sbb kami dewasa dengan nenek, aku rasa kami jadi org.

Kami tak lupa solat.

Kami tak lupa mengaji. Dulu cuti sekolah aku ingat selamat la ponteng mengaji sebulan. Tak ada maknanya. Nenek anta aku kat tempat Najib dan Ashiq mengaji... nangessss... Sebulan cuti sekolah sebulan la kena ikut. Tak ikut mmg kena balun.

Solat pun Alhamdulilla... subuh je nenek dah jerit dan libas dengan sejadah...sakit ooo... terkulat2 muke ambik solat. Seingat aku 7 tahun dah di latih oleh atuk ku.

Tapi aku mmg cucu Fav atuk ok... sian Najib nak kawin ari tu, atuk ku buat perangai sbb kesiankan aku yang tak kawin lagi. Kalau tunggu kak Shida kawin alamat semua bujang terlajak dan andalusia la nampaknyakan?

Melihat nenek sekarang cucu sekarang, kami kecik ati oooo... lagi2 Adam and Aqil... ciri2 garang tu ada. Tapi nenek nangis lepas marah2 cucunya... sbb tu la adik aku dan yang bawah2 usia Didi ni melampau2... kalau kami dulu sebut nama NENEK LIMAH mmg memcecet takut. Gerun macam panggil malaikat maut ok. Tak tido malam la ko pikir kena basuh kena marah maki bagai. Tengok Didi dengan cozen aku lain? Try la sebut... mau diorg gelak...hahah ok tipu! Nampak diorg segan jugak dengan nenek. Malas nak dengar dia bebel diorg sure tak ada kat umah punya kalau nenek buat tazkirah.

Tak tahu la lately tetiba teringatkan nenek... dia rindu aku kot? Korg all cozen usha tengok tanya... didi she miss me??? sbb tu kak shida dok teringat nenek? May be...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails