Under one ruf ^-^

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Aryssa Dania Dalam Ingatan

Lilypie Angel and Memorial tickers

Langkah Kecil AmanI IMan ZulAikha

Langkah Kecil Ammar Yusuf

Ketibaan Orang Baru

Tuesday, August 10, 2010

Tak tergamak

Aku dan Zamani mmg tak tergamak nak tengok kalau ada mak cik2 yang seusia Ibu, Mak, ayah, abak duduk menjual di tepi jalan...

Bukan aku je... aku rasa korang pun mesti tak leh nak tengokkan? Aku selalu tanya Zamani, diorg ni tak ada anak ke? Anak2 diorang tak kesian ke tengok mak ayah di org di usia tua ni berkerja macam ni? Jual kerepek tepi2 kaki jalan?

Setiap kali aku nak bayar bill credit card aku, Zamani jadi reporter tanya... laki aku rajin bertanya...kalau aku dah mengalir air mata duyung kat situ...hehe tak sesuaiiiii!

Awal bulan ari tu kami pergi bayar bill kat Shah Alam... selalu ada lelaki tua yang duduk berniaga di situ... tapi kali ni pak cik tu tak ada, berganti plak dengan mak cik ni... sian dia... time kami datang, dia terlelap... penat agaknya... sbb sblm ni Zamani tanya pak cik tua tu, dia cakap dia dari kuala selangor, majikan dia hantar kat sini dari pagi... pukul 11 malam diorg ambik anta balik... pukul 4 pagi dah kena sedia semua... berapa jam sangat diorg ni tido? Dalam keadaan uzur sepatut dah senang lenang bersama cucu, tetap cari rezeki cara gini....

Waaaaa tak leh dengar!!! sedih sangat... seharian diorg kat situ??? Aku dengan zamani bukan la kaya sangat nak tolong... kami pun bukan pengemar kerepek... tapi tak sampai hati... selalu Zamani la... tahu2 ada je kerepek 2-3 bungkus dlam kereta... kadang2 dia bawak balik cakap saje beli nak makan... now aku tahu kenapa......menjadi kebiasaan kerepek2 kami beli tu ibu ayah bawak balik putrajaya sbb mmg berkurun atas meja...

Rupanya suami ku tu tak sampai hati... eh aku bukan nak kata suami aku baik ke apa yer... tapi aku rasa kalau korang pun, korang akan buat benda yang sama... tak tergamak nak tengok diorg ni...sebb kita tak nampak... aku selalu cakap kat Zamani semua ni sindikit penipuan la, apa la... buat apa nak bantu diorg??? Tapi laki aku ni tak cakap banyak... sbb bini dia ingat dia je betulkan? sekali bila nampak sendiri, jadi sedih...

Lepas bayar bil, aku dah buget mesti ada kerepek dalam kereta... heheh sekali betul... than dia bukak cerita...

En Suami :- Sian mak cik tu yang... dia tanya b tadi... kedai cina sebelah bank tu boleh tak kalau kita beli air kat diorg...

Aku :- B jawab apa?

En Suami :- Bole kalau air, tapi mak cik tak leh was was... kalau was was tak bole... dia cakap dia dari pagi tak minum... takut nak pergi jauh barang2 tu tak ada yang nak jaga... B beli la kerepek dia... bole jugak dia beli air...

Sedih sedih... aku bayangkan kalau mak cik tu ibu... no i wont let my mom macam tu...

Aku :- Patah balik... patah balik!!! kita gi kedai mana2 belikan mak cik tu air...

En Suami :- Ha??

Kami terus patah balik... aku suruh Zamani beli teh dan mineral water....

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Mak cik ni tak nak memula... tapi Zamani bagi je... mak cik haus tu, ambik la tak seberapa pun ni... (ayat dia lebih kurang gitu la) terus je mak cik tu ambik...

Aku tak kisah sama ada ini satu lakonan mak cik tu ke apa... (yer la ada org selalu cakap diorg terpaksa berlakon nak raih simpati pembeli) Tuhan tahu apa mak cik tu buat, Tuhan tahu niat kami... bagi aku dengan Zamani, setiap kali nampak kejadian ni... kami teringat Ibu ayah, mak dan abak...

Ibu dan ayah pernah alamai kesusahan dulu... aku ingat lagi... tapi ibu dengan ayah dahulukan aku dan Fidah (Didi lahir dalam keadaan mewah... but not us)... aku tak leh bayangkan seharian mak cik tu tak minum dan makan?? korang bayangkan la...

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Terus je mak cik tu bukak ikatan plastik tu... yang tak tahan dia angkat tangan dia doa dan senyum ke arah kami... kami tak minta sebarang balasan pun mak cik... kami tolong dengan iklas...

Dan aku buat entry ni bukan nak menunjuk baik... tapi sekadar peringatan pada semua kawan2... kalau nampak mereka2 ni... tak salah membantu... biar pun sometime ini sindikit penipuan, biaq pi la... yang dosa mereka yang menipu... tapi sebagai manusia, apa salahnya kita bantu... tak banyak pun.

Kita tak akan tahu nasib kita dia kemudian hari... anak yang ramai belum tentu boleh menjaga ibu yang sorang... kan???

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails